BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

AHLAN~WASAHLAN^^


Saturday, June 26, 2010

utk XP users^^

yeye jumpa tips ni
marilah kengkwan mai2 usha
mantopkan komputer kamu
akan mantoplah kerja2 mu^^

Trick Melajukan PC



Disable Services


Saya pernah alami komputer menjadi berat bila terlalu banyak aplikasi yang digunakan dalam waktu yang sama. Untuk melajukan sikit performance komputer anda perlu Disable beberapa Service yang tak diperlukan pada Windows XP. Bila anda disable Service yang tak perlu pada sistem akan menjadikan komputer anda lebih lancar dan tidak terlalu berat untuk buka sesuatu fail.



Caranya:


1.Klik kanan pada My Computer > Pilih Manage


2. Pada Computer Management(Local) lihat di sebelah kanan dan klik pada Services and Applications > Services dan disable semua service di bawah dengan cara klik kanan > Properties > Pada Startup Type anda pilih Disable.


3. Restart.

Services yang perlu disable:

Alerter


Application Layer Gateway Service


Application Management


Ati Hotkey Poller


Automatic Updates


Background Intelligent Transfer Service


Clipbook


Com+ Event System


Com+ System Application


Distributed Transaction Coordinator


Error Reporting Service


Fast User Switching Compatibility


Help and Support


Human Interface Device Access


Imapi CD Burning Com Service


Indexing Service


Internet Connection Firewall (icf)/Internet Connecton Sharing(ics)


Ipsec Services


Logical Disk Manager


Logical Disk Manager Administrative Service


Messenger


Ms Software Shadow Copy Provider


Net Logon


Netmeeting remote desktop sharing


Network dde


Network dde dsdm


Nt lm Securtiy Support Provider


Performance Logs and Alerts


Portable Media Serial Number Service


Qos rsvp


Remote Desktop Help Sesson Manager


Remote Registry


Removable Storage


Secondary Logon


Security Accounts Manager


Server


Smart Card Helper


Ssdp Discovery Service


System Restore Service


Task Scheduler


Tcp/ip Netbios Helper


Telnet


Terminal Services


Uninterruptible Power Supply


Universal Plug and Play Device Host


Upload Manager


Video Proes


Volume Shadow Copy


Webclient


Windows Time


Wireless Zone Configuration


Wmi Performance Adapter


Workstation

Thursday, June 24, 2010

syoknya kaween ^^

hah kaweeen???^^ ha suka ar tu =P ....ini hanyalah gambar perkahwinan hiasan ja k
usha cikit cita kat bwah .........arini kita baca sirah^^

Subject: SIFAT ROMANTIK RASULULLAH SAW


Rasulullah SAW adalah contoh yang terbaik seorang suami yang mengamalkan sistem Poligami. Baginda romantik kepada kesemua isterinya. disebutkan satu kisah pada suatu hari isteri-isteri baginda berkumpul dihadapanbaginda lalu bertanya siapakah diantara mereka (isteri-isteri) baginda yang paling disayangi". Rasulullah SAW hanya tersenyum lalu berkata, "Saya akan beritahu kamu kemudian~. "



Selepas daripada pertemuan itu, Rasulullah telah memberikan setiap seorang daripada isteri-isteri baginda sebentuk cincin. Baginda berpesan supaya tidak memberitahu kepada isteri-isteri yang lain~ . Lalu suatu hari mereka berkumpul lagi dan bertanyakan soalan yang sama. Rasulullah SAW lalu menjawab "Orang yang paling aku sayangi ialah yang kuberikan cincin kepadanya". Isteri-isteri baginda tersenyum puas kerana menyangka hanya diri mereka sahaja yang mendapat cincin dan merasakan bahawa diri mereka tidak terasing.





Tidak ketinggalan amalan-amalan lain yang boleh dilakukan untuk mendapat suasana romantik ini Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud: "Apabila pasangan suami isteri berpegangan tangan, dosa-dosa akan keluar melalui celah-celah jari mereka". Rasulullah SAW selalu berpegangan tangan dengan Aisyah ketika di dalam rumah. Baginda acap kali memotong kuku isterinya, mandi junub bersama, dan mengajak salah seorang dari isteri baginda pergi musafir (mengikut undian) untuk menambahkan lagi kasih sayang di antara mereka.



Inilah serba sedikit kisah romantik Rasulullah SAW agar dapat kita tauladani dan praktikkan dalam kehidupan berumahtangga. Pada suami-suami yang budiman selepas ini peganglah tangan isteri anda setiap waktu, setiap masa dan setiap saat begitu juga pada isteri-isteri solehah peganglah tangan suami anda bagi menghapuskan segala dosa-dosa~. ada yang belum berumahtangga tu cepat-cepatlah mendirikan rumahtangga~ kerana dengan perkahwinan itu boleh menjamin anda ke syurga.



"Ya Allah cantikkanlah akhlak ku seperti mana cantiknya akhlak Rasulullah SAW, tenangkanlah hati ku bagai tenangnya air di tasik, dan serikanlah wajahku bagai bercahayanya bulan purnama di hari berserinya wajah orang-orang beriman...." Aaaammmmmiiiiin~ Ya Rabbal 'Alamin~^^ Sabda Nabi, ilmu itu milik Tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan, Insya Allah Tuhan akan menggandakan 10 kali kepadanya ALLAHUAKBAR~

Monday, June 21, 2010

cita bahtera^^

HEHEHE sya suka siar2..dapat timba ilmu
ni salah satu article yag dijumpai sekitar awal pagi^^
Noah's Ark : Everything I need to know, I learned from Noah's Ark .






ONE: Don't miss the boat.

TWO: Remember that we are all in the same boat!

THREE: Plan ahead. It wasn't raining when Noah built the Ark.

FOUR: Stay fit. When you're 60 years old, someone may ask you to do something really big.

FIVE: Don't listen to critics; just get on with the job that needs to be done.

SIX: Build your future on high ground.

SEVEN: For safety's sake, travel in pairs.

EIGHT: Speed isn't always an advantage. The snails were on board with the cheetahs.

NINE: When you're stressed, float awhile.

TEN: Remember, the Ark was built by amateurs; the Titanic by professionals.

ELEVEN: No matter the storm, when you are with God, there's always a rainbow waiting.




My instructions were to share this to the people that I wanted God to bless and I picked everyone.

Please share this to people you want to bless.

Give it! Don't just get it!



Most people walk in and out of your life,
but friends alway leave footprints^^

Sunday, June 20, 2010

bawu saya tau?? selama ni rajin gak duk buat

Bahaya Korek Telinga




Sejak kecil lagi kita telah didedahkan dengan kaedah mencuci telinga yang telah diamalkan secara turun-temurun oleh mereka yang lebih berusia daripada kita. Baik dengan menggunakan putik kapas oleh mereka yang dikatakan tergolong dalam kategori moden, mahupun penggunaan benda-benda tajam atau secara spesifiknya pin rambut oleh mereka yang agak tradisional.





Kedua-duanya digunakan oleh mereka bertujuan mencuci telinga yang kononnya kotor dan tersumbat dengan tahi telinga.



Ada yang menjadikannya sebagai satu rutin atas dasar telinga perlu dicuci selalu dan ada juga yang telah menjadikannya suatu amalan yang tidak boleh ditinggalkan setiap kali selepas mandi disebabkan oleh kerana terlalu biasa dengan amalan mengorek telinga.





Tanggapan Salah



Mungkin suatu pendedahan atau maklumat baru yang agak mengejutkan sekiranya anda diberitahu bahawa penggunaan putik kapas sebenarnya bukan sahaja tidak mampu membersihkan telinga, bahkan ia boleh menyebabkan masalah gangguan pendengaran.



Itulah hakikat sebenarnya jika anda bertanya kepada pakar telinga di mana-mana klinik atau hospital swasta sekalipun.



Ia bukanlah suatu yang menghairankan kerana kepercayaan yang kurang tepat ini tidak begitu terdedah kepada masyarakat awam. Hanya mereka yang mengalami masalah tersumbat tahi telinga sahaja yang mengetahuinya kerana tabiat mengorek telinga secara rutin inilah yang menjadi punca yang membawa mereka ke klinik berjumpa doktor.





Lilin Telinga



Sesungguhnya manusia diciptakan dalam sebaik-baik kejadian, lengkap dengan mekanisme yang membolehkan kita menjalani hidup yang selesa, walaupun tanpa pengunaan perkakasan tambahan.



Saluran telinga manusia mempunyai bahagian yang dilapisi kulit yang menghasilkan lilin telinga (ear wax). Saluran telinga juga mempunyai struktur menyerupai rerambut halus di bahagian menghala ke luar, dan bahagian tanpa rerambut yang letaknya lebih ke dalam yang hampir dengan gegendang telinga.



Lilin telinga, yang ramai antara kita mengenalinya sebagai tahi telinga, terhasil daripada kelenjar yang terletak di bahagian yang lebih ke luar daripada keseluruhan salur telinga. Majoriti dalam kalangan masyarakat menganggap lilin telinga ini kotor dan perlu dicuci, dan fahaman ini sebenarnya adalah salah!





Kesan Mengorek Telinga



Menjadi sesuatu yang lumrah bahawa apa sahaja yang dijenamakan sebagai 'tahi' itu perlu dicuci. Di sinilah timbulnya kesilapan yang pertama.



Lilin telinga terhasil daripada proses fisiologi dalam diri manusia. Jumlah yang dihasilkan amatlah sedikit. Apa yang menjadikannya banyak ialah tindakan kita yang sering mengganggu proses pencucian lilin telinga ini yang sepatutnya berlaku tanpa diganggu.



Rerambut halus yang terdapat dalam saluran telinga sebenarnya telah diprogramkan untuk 'menyapu keluar' lilin telinga ini. Disebabkan itulah bagi mereka yang tidak menggunakan putik kapas, akan terasa seperti debu-debu berhampiran dengan kawasan cuping telinga.



Itu sebenarnya ialah lilin telinga yang secara automatik telah disapu keluar oleh petugas-petugas yang sentiasa bekerja di dalam telinga kita. Apabila tugas mereka diganggu, maka semakin hari semakin banyaklah lilin telinga akan terkumpul dan terperosok ke bahagian yang lebih ke dalam.



Sampai ke suatu tahap, kita akan mengalami apa yang dikenali sebagai kurang dengar konduktif (conductive hearing loss).





Tidak kurang juga kes-kes di mana hujung kapas terlucut daripada bahagian plastiknya dan menyebabkan ia tertinggal di dalam lubang telinga. Ia tidak dapat dikeluarkan di rumah oleh pesakit sendiri atau kawan yang ingin membantu. Ini kerana lokasinya yang agak jauh ke dalam, ruangnya yang sempit serta susunan saluran telinga yang tidak lurus sepenuhnya.



Pengeluaran kapas berkenaan biasanya memerlukan pemeriksaan mikroskopik dan putik kapas yang tertinggal diambil keluar dengan menggunakan forseps.



Ada juga di kalangan kita yang menggunakan benda-benda yang lebih berbahaya seperti pin rambut, lidi, hujung pensel dan sebagainya untuk mengorek telinga.



Penggunaan alat-alatan ini lebih mengundang padah kerana ia akan lebih mendedahkan pesakit kepada kecederaan yang serius seperti luka pada saluran telinga dan kerosakan pada gegendang telinga selain daripada ia turut mendedahkan kepada risiko jangkitan kuman pada saluran telinga yang dipanggil otitis eksterna.



Kurang Dengar



Apabila terlalu banyak lilin telinga yang termampat dan terperosok ke dalam, ia semakin menghampiri gegendang telinga. Gegendang ini berfungsi sebagai penukar daripada tenaga bunyi kepada tenaga getaran atau mekanikal.



Apabila ada sesuatu yang menyentuh apatah lagi menghimpit dan menekan ke atasnya, maka sistem konduksi bunyi akan terganggu dan terjadilah masalah pendengaran. Perlu difahami, kehadiran gumpalan lilin telinga yang termampat akibat sentiasa ditolak masuk oleh putik kapas akan menyebabkan gelombang bunyi yang sepatutnya masuk ke dalam telinga akan terhalang.



Lantas, jumlah stimulasi bunyi yang sampai ke gegendang untuk diinterpretasi akan menjadi minimum dan mungkin tidak cukup untuk tahap pendengaran yang jelas.





Rawatan



Pesakit selalunya akan hadir ke klinik dan hospital apabila terjadinya masalah pendengaran yang mengganggu tugas harian mereka.



Ada juga di kalangan pesakit yang menghadapi bunyi bising (tinnitus) di dalam telinga. Setelah menjalani pemeriksaan dan lilin telinga termampat disahkan, doktor akan menggunakan beberapa kaedah untuk mengeluarkannya.



Kaedah konvensional yang digunakan ialah dengan memancutkan air suam ke dalam telinga dengan menggunakan picagari (ini hanya boleh dilakukan oleh mereka yang terlatih sahaja). Dengan cara ini, lilin telinga akan menjadi sedikit lembut dan lama-kelamaan ia akan terkeluar dengan arus air tersebut.



Bagi sesetengah kes pula, ketulan-ketulan yang terlalu keras dan mampat akan dilembutkan terlebih dahulu dengan sejenis ubat titis telinga dan kemudiannya barulah lilin termampat tadi mudah dikeluarkan. Sesetengah hospital, terutamanya hospital besar yang mempunyai perkhidmatan pakar telinga, kaedah penyedutan lilin telinga di bawah pemeriksaan mikroskopi boleh dilakukan.





Apabila lilin telinga telah dikeluarkan, biasanya pesakit akan memperoleh tahap pendengaran seperti sedia kala. Bunyi bising dalam telinga atau tinnitus akan hilang dan rasa selesa kembali dinikmati. Nasihat yang diberikan ialah supaya pesakit tidak lagi menggunakan putik kapas pada masa akan datang.



Sistem Lengkap



Kita perlu ingat bahawa badan kita telah diciptakan dengan sistem yang cukup baik dan serba lengkap. Sebarang manipulasi hendaklah disertakan dengan ilmu yang mencukupi agar kita tidak ditimpa mudarat.



Benarlah kata orang-orang tua bahawa menjaga kesihatan dengan cara mencegah adalah lebih baik, lebih selesa, lebih mudah dan jauh lebih murah daripada merawat.

cita tazkiroh ^^

jalan2 kat fb terjumpa cita nih ..............best la jugak ^^




"pengajaran untuk yang berakal"..ceritanya pendek..tp byk pengajaran..




Pada suatu hari Allah memerintahkan malaikat bertemu dengan tiga orang Bani Israil. Ketiga-tiga mereka cacat; seorang botak, seorang sopak dan seorang lagi buta.



Malaikat yang menyamar seperti manusia itu bertanya si-sopak "Jika Allah hendak kurniakan sesuatu untuk kamu, apakah yang kamu mahu?" Si-sopak menjawab, "Saya mahu kulit saya sembuh seperti biasa dan diberi kekayaan yang banyak." Dengan takdir Allah, kulitnya kembali sembuh dan dikurniakan rezeki yang banyak.



Kemudian malaikat bertanya si-botak soalan yang sama. Si-botak menjawab, "Saya mahu kepala saya berambut semula supaya kelihatan kacak dan diberikan harta yang banyak." Tiba-tiba, dengan kurnia Allah si-botak itu kembali berambut dan diberikan harta yang banyak. Selepas itu malaikat bertanya si-buta pertanyaan yang sama. Si-buta menjawab, "Saya hendak mata saya dicelikkan semula dan diberikan harta yang banyak." Dengan takdir Allah, mata si-buta menjadi celik dan dikurniakan kekayaan yang melimpah.



Selang beberapa bulan, Allah memerintahkan semula malaikat untuk berjumpa dengan ketiga-tiga orang cacat itu. Kali ini malaikat menyamar sebagai peminta sedekah.



Dia berjumpa dengan orang pertama yang dulunya sopak dan meminta sedikit wang. 'Si-sopak' itu tidak menghulurkan sebarang bantuan malah mengherdik malaikat. Malaikat berkata, "Saya rasa saya kenal kamu. Dulu kamu sopak..dan miskin. Allah telah menolong kamu." Si-sopak tidak mengaku. Dengan kuasa Allah, si-sopak yang sombong itu bertukar menjadi sopak semula dan bertukar menjadi miskin.



Kemudian malaikat berjumpa dengan si-botak yang telah menjadi kaya dan berambut lebat. Apabila malaikat meminta bantuan, si-botak juga enggan membantu, malahan dia tidak mengaku bahawa dia dulu botak. Oleh sebab sombong dan tidak sedar diri, Allah menjadikan kepalanya botak semula dan bertukar menjadi miskin.



Malaikat berjumpa dengan orang buta yang telah diberikan penglihatan. Apabila malaikat meminta bantuan, si-buta memberikan keseluruhan hartanya dan berkata, "Ini semua harta pemberiaan Allah. Ambillah kesemuanya. Mata saya yang kembali celik ini adalah lebih berharga daripada kesemua harta ini." Malaikat tidak mengambil pemberian itu. Dia memberitahu bahawa dia adalah malaikat yang pernah datang dulu. Kedatangannya kali ini ialah untuk menguji siapa di antara mereka bertiga yang bersyukur. Si-buta yang bersyukur itu terus dapat menikmati kekayaan dan penglihatannya. Manakala si-sopak dan si-botak kekal dengan keadaannya yang asal.



MORAL & IKTIBAR



* Allah mengurniakan kesenangan dan keselesaan adalah sebagai ujian untuk melihat siapakah di antara mereka yang bersyukur.

* Manusia yang bersyukur Allah akan tambah kurniaan sebaliknya manusia yang kufur akan diazab oleh Allah.

* Manusia seringkali lupa daratan apabila diberikan kemewahan dan kesenangan

* Sangat sedikit hamba Allah yang bersyukur.

* Siapa yang tidak bersyukur kepada manusia, dia tidak akan bersyukur kepada Allah

* Allah memberi kurnia kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan menarik nikmat daripada siapa sahaja yang dikehendakiNya.

* Sifat syukur adalah satu sifat yang terpuji, sebaliknya kufur (kufur nikmat) adalah sifat yang dicela oleh Allah.

air cond kreta nih??^^

Car A/C (Air Conditioning)




This time, i will be sharing another facts from my friend, chin soon mun concerning car air-cond. Hope everyone reads it...


No wonder more folks are dying from cancer than ever before. We wonder where this stuff comes from but here is an example that explains a lot of the cancer causing incidents. Hmmm. Many people are in their cars first thing in the morning and the last thing at night, 7 days a week. As I read this, it makes me feel guilty and ill. Please pass this on to as many people as possible. Guess its not too late to make some changes




Please do NOT turn on A/C as soon as you enter the car.


Open the windows after you enter your car and turn ON the AC after a couple of minutes.



Here's why:


According to a research, the car dashboard, sofa, air freshener emit Benzene, a Cancer causing toxin (carcinogen - take time to observe the smell of heated plastic in your car).

In addition to causing cancer, Benzene poisons your bones, causes anemia and reduces white blood cells.


Prolonged exposure will cause Leukemia, increasing the risk of cancer.

Can also cause miscarriage.



Acceptable Benzene level indoors is 50 mg per sq. ft. A car parked indoors with windows closed will contain 400-800 mg of Benzene.



If parked outdoors under the sun at a temperature above 60 degrees F, the Benzene level goes up to 2000-4000 mg, 40 times the acceptable level.



People who get into the car, keeping windows closed will inevitably inhale, in quick succession, excessive amounts of the toxin.



Benzene is a toxin that affects your kidney and liver.. What's worse, it is extremely difficult for your body to expel this toxic stuff.



So friends, please open the windows and door of your car - give time for interior to air out -dispel the20deadly stuff - before you enter.




Thought:


'When someone shares something of value with you and you benefit from it, you have a moral obligation to share it with others

Monday, June 14, 2010

lawak alam kahwin ^^

hehe mcam2 la zama skang ni^^



Wednesday, June 9, 2010

INFO ni pelik TAPI benar berkenaan telepon ^^

4 THINGS YOU PROBABLY NEVER KNEW

KENGKAWAN INFO NI BEST UTK KITA APLIKASI TAU ^__^



YOUR MOBILE PHONE COULD DO

There are a few things that can be

done in times of grave emergencies.



Your mobile phone can actually be a

life saver or an emergency tool for survival.



Check out the things that you can do with it:



FIRST

Emergency

The Emergency Number worldwide for Mobile is 112.



If you find yourself out of the coverage area of

your mobile; network and there is an emergency,

dial 112 and the mobile will search any existing

network to establish the emergency number for you,

and interestingly this number 112 can be dialled

even if the keypad is locked. Try it out.



SECOND

Have you locked your keys in the car?

Does your car have remote keyless entry?

This may come in handy someday.

Good reason to own a cell phone: If you lock your

keys in the car and the spare keys are at home,

call someone at home on their mobile phone

from your cell phone.



Hold your cell phone about a foot from

your car door and have the person

at your home press the unlock button,

holding it near the mobile phone on their end.



Your car will unlock.



Saves someone from having to

drive your keys to you.



Distance is no object.

You could be hundreds of miles away,

and if you can reach someone who has

the other 'remote' for your car, you can

unlock the doors (or the trunk).



Editor's Note: It works fine! We tried it out and

it unlocked our car over a mobile phone!'



THIRD

Hidden Battery Power

Imagine your mobile battery is very low.

To activate, press the keys *3370#

Your mobile will restart with this reserve and the

instrument will show a 50% increase in battery.



This reserve will get charged when

you charge your mobile next time.



FOURTH

How to disable a

STOLEN mobile phone?

To check your Mobile phone's serial number,

key in the following digits on your phone: * # 0 6 #



A 15 digit code will appear on the screen.



This number is unique to your handset.



Write it down and keep it somewhere safe.



When your phone get stolen, you can phone

your service provider and give them this code.



They will then be able to block your handset

so even if the thief changes the SIM card,

your phone will be totally useless.



You probably won't get your phone back,

but at least you know that whoever stole it

can't use/sell it either.



If everybody does this, there would be

no point in people stealing mobile phones.



ATM - PIN Number Reversal - Good to Know

If you should ever be forced by a robber to

withdraw money from an ATM machine, you can

notify the police by entering your PIN # in reverse.

For example, if your pin number is 1234,

then you would put in 4321.



The ATM system recognizes that your PIN number is

backwards from the ATM card you placed in the machine.



The machine will still give you the money you requested,

but unknown to the robber, the police will be

immediately dispatched to the location.



True or Not…….Don’t know, but be aware than be sorry!

perrghh.........nikmatilah setiap saat anda bernafas


4 THINGS YOU CANNOT RECOVER
 image001 image002 image004image003
Did Anyone Ever Tell You
Just How Special You Are.
The Light that You Emit
Might even Light a Star

Did Anyone Ever Tell You
How Important You Make Others Feel.
Somebody out here is Smiling,
Because of something you said or something you did!

Did Anyone Ever Tell You
Just How Much They Like You.
Well, My Dearest Friend Today I am Telling You!
I believe that without a friend you are missing out on a lot!!!

Saturday, June 5, 2010

ni info utk kengkwan sya yang mencari solution ek ^^



Hiperhidrosis selalunya terjadi pada ketiak, tapak tangan dan kaki.




Pernahkah anda mengalami masalah peluh yang terlampau? Misalnya tangan yang berpeluh ketika anda menjawab soalan peperiksaan hingga membasahkan kertas jawapan atau pada kaki sehingga kasut kanvas anda basah.



Keadaan peluh yang melampau ini adalah sejenis penyakit dan ia dikenali sebagai hiperhidrosis. Begitupun, tidak ramai yang mengenali keadaan ini sebagai penyakit. Kebanyakannya beranggapan sebagai masalah biasa yang terjadi pada semua orang.



Dari segi perubatan, hiperhidrosis adalah masalah peluh yang terjadi dalam 1% populasi. Biasanya ia terjadi pada tangan (disebut palmar hyperhidrosis), ketiak (axillary hyperhidrosis) dan kaki (plantar hyperhidrosis). Punca sebenar hiperhidrosis tidak diketahui dengan tepat, namun peluh diketahui dikawal oleh sistem saraf dikenali sebagai sympathetic.



Berasa Terganggu



Hiperhidrosis menyebabkan seseorang berasa terganggu. Ia bukan saja menjejaskan keyakinan diri tetapi menyebabkan tekanan.



Bayangkan jika kaki berpeluh hingga kasut basah seakan disiram air, stokin pasti cepat berbau begitu juga kaki. Jika peluh di tangan, ia menyebabkan si pesakit malu untuk bersalam dengan kenalan baru. Malah, jika memandu, tangan boleh terlepas daripada stereng. ( NANA ALERT !!)







Punca dan Rawatan Hiperhidrosis




Secara umumnya, dalam keadaan biasa, hypothalamus iaitu bahagian otak yang mengawal fungsi berkaitan peluh menghantar isyarat kepada saraf peluh. Saraf ini sebahagian daripada sistem saraf sympathetic yang terletak dalam rongga kaviti. Bagaimanapun, dalam kes hiperhidrosis, kelenjar peluh tidak patuh pada isyarat yang dihantar.



Dalam kebanyakan kes, ada pakar yang melihat hiperhidrosis ada kaitan genetik. Biasanya pesakit yang dirawat adalah adik beradik.



Ada banyak rawatan hiperhidrosis bergantung kepada keadaan seseorang. Suntikan botox adalah satu daripadanya. Bagaimanapun, kebanyakan rawatan itu bersifat sementara.



Satu lagi kaedah untuk mengawal hiperhidrosis yang serius adalah melalui pembedahan.



Prosedur Pembedahan



Selepas dibius, tebukan kecil dibuat sekitar satu sentimeter (sm) dibuat di bawah ketiak. Udara akan masuk melalui tebukan itu melalui rongga kaviti. Peralatan endoskopi kemudiannya (kamera fiberoptik dan alatan pembedahan lain seperti gunting kecil) dimasukkan.



Selepas mengenal pasti kedudukan saraf sympathetic yang sepatutnya dipotong di celah-celah tulang rusuk, ia kemudiannya digunting. Mengenal pasti kedudukan saraf sympathetic yang betul sangat penting kerana tersalah potong ia akan menjejaskan bahagian tubuh yang lain. Misalnya bahagian muka.



Proses itu akan dilakukan di kedua-dua belah badan, di bahagian kanan dan kiri.



Pembedahan ini hanya memberi kesan parut yang sangat minimum, kecil dan tersembunyi dengan baik di bawah ketiak.



Bagaimanapun, pembedahan bukan juga pilihan terbaik untuk sesetengah orang. Ini kerana ada juga kes selepas melalui pembedahan menggunting saraf sympathetic, masalah peluh berlebihan akan berulang. Namun, jumlah itu lebih kecil berbanding mereka yang sembuh sepenuhnya menerusi pembedahan.

Friday, June 4, 2010

kengkwan yg ada fb.........ada satu cita ni ^^























Sophos Keluarkan Amaran Kepada Pengguna Facebook





FIRMA keselamatan internet, Sophos memberi amaran kepada pengguna Facebook supaya berwaspada dengan komplot penipuan yang menghantar mesej spam kepada rakan-rakan mereka di rangkaian sosial itu.



Sophos, menerusi blog yang disiarkannya lewat Isnin lalu, berkata ratusan ribu pengguna Facebook telah menjadi mangsa penipuan yang digelarnya sebagai ‘likejacking’.

Katanya, sesetengah pengguna Facebook menerima mesej seperti This man takes a picture of himself EVERYDAY for 8 YEARS dan ia telah mempengaruhi mereka untuk klik pada pautan yang disertakan.



Sophos berkata, apabila pengguna Facebook klik pada pautan berkenaan, ia akan muncul satu ruang kosong yang mengarahkan mereka untuk meneruskan klik ke bahagian mesej yang tertera ‘Klik di sini untuk seterusnya’.



Katanya, dengan meneruskan klik pada ruang yang menerbitkan mesej pertama pada Facebook itu, ia adalah sama seperti mencadangkannya kepada semua kenalan di rangkaian Facebook.



“Menerusinya, sudah tentu ia adalah seperti menghantar satu mesej, apabila kenalan anda melihat dan klik kepadanya, ia seterusnya akan merebak,” kata Sophos.



Minggu lalu, syarikat itu memberi amaran mengenai satu penipuan di Facebook yang memperdayakan pengguna untuk memuat turun satu perisian iklan, iaitu pakej perisian yang berkebolehan untuk memainkan secara automatik, memaparkan atau memuat turun iklan ke dalam komputer pengguna.



Ia juga adalah satu penipuan sama yang merebak di Facebook pada minggu sebelumnya yang membabitkan penghantaran tanda palsu tertera sexiest video ever, kata Sophos – AFP