BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

AHLAN~WASAHLAN^^


Friday, November 5, 2010

++ mind^^

ini yg sya jumpa ..so sama2lah kita share................leh positipkan minda2^^

Assalamualaikum w.b.t.Gempa bumi, hujan, jerubu, banjir, gunung berapi, tsunami dan apa saja dugaan, hadapilah dengan hati dan jiwa yang tenang.sebabnya,banyak sangat musibah disebabkan daripada musibah.Antaranya adalah melatih kita agar bersabar, menyucikan hati adri sifat-sifat2 tercela dan banyak lagi.

Untuk mengelakkan tekanan ke atas sesuatu musibah , kita perlu melalui anjakan pola pemikiran. Dan pola pemikiran itu pernah disampaikan dan dicontohi oleh berbagai ulama Islam. Berikut adalah sebhagian kecil Tips menghadapi musibah.

Pertama:

Apabila musibah melanda kita, pertama sekali perlu kita posotifkan kita punya fikiran. Antaranya dalah dengan meyakini bahawa musibah ini sebagai petanda bahawa Allah sedang menguji kita sebagai seorang mukmin. Imam muslim  meriwayatkan daripada abu Hurairah. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud:" Seseorang Mukmin laksana pokok tanaman, setiap kali angin lalu menghentamnya. Dan seorang munafik laksana tumbuhan padi , ia tidak akan dicabut melainkan ketika waktu menuai." Juga meyakini bahawa Allah s.w.t sedang membersihkan dosa-dosa kita. Di dalam kitab Muwatha dan Sunan al-Tirmizi, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:" Bala sentiasa menimpa diri anak-anak dan harta seorang Muslim atau Muslimah , sehingga ia menghadap Allah tanpa membawa dosa sedikit pun." Apabila anda mengalami kecurian, cuba lakukan seperti kisah yang diceritakan oleh Imam al-Ghazali dalam Ihya' Ulumuddin ini. 

Suatu ketika seorang lelaki soleh kehilangan wangnya. Setelah puas mencari, dia pon dah tahu sapa yang mencuri wangnnya itu.Kemudian dia berkata " semoga Allah memberkatinya. Mungkin dia lebih memerlukan wang itu daripada saya."

Kedua:

Apabila ditimpa musibah, perkara pertama yang perlu kita lakukan adalah membayangkan besarnya nikmat Allah yang diberikan, maka  hadipalah degan penuh tenang dan penuh keredaan. Satu hari, seorang wanita solehah, isteri kepada Imam Fath al-Musili, tersandung sesuatu hingga menyebabkan kuku jari kakinya patah. Beliau hanya tertawa melihat darah yang mengalir dari jarinya. Seseorang bertanya: " Tidakkah engkau berasa sakit?" Ia menjawab : " Kelazatan pahalanya mengalahkan kesakitan kesakitan yang ak rasai."

Ketiga:

Hendaklah berfikiran luas dan mendalam terhadap sesuatu musibah dengan melihat daripada berbagai segi dan sudut.Suatu hari ada seorang mengeluh mengenai kesusahan kehidupannya kepada Muhammad bin samak, seorang imam yang sagat zuhud. Ia mengeluh kerana dibebabni hutang dan kesulitan mendapatkan wang. 

Ibn Samak lalu betanya: " Berapakah wang yang engkau perlukan?" ia menjawab: " sepuluh ribu." Ibn samak bertanya lagi, " Adakah kamu mahu memilik wang sepuluh ribu dengan matamu hilang?" Si fakir menjawab: " tidak mahu." Ulama itu bertanya lagi, " Adakah kamu mahu memiliki wang sepuluh ribu tetapi lidah menjadi bisu?" Ia menjawab " tidak mahu." Adakah kamu mahu memilik wang sepuluh ribu dengan kaki dan tanganmu  terputus?" Sekali lagi org itu menjawab, " tidak mahu". Ulama yang bijak itu menjawab, " kamu memiliki sesuatu yang lebih berharga daripada wang 30 ribu, tapi mengapa masih bersedih?"

InsyAllah dengan tips2 ini, saya berharap kepada yang tengah menghadapi banjir dan apa saja semoga tabah dengan musibah ini. Ada hikmah disebalik yang berlaku.Wallahualam.

Thursday, November 4, 2010

Die hard to love^^


Sekarang kita patah balik ke cerita dokumentari tadi,tajuk gempaq astro betul "DYING FOR LOVE" menarik sangat,aku mula-mula ingat kisah manusia bodoh yang bunuh diri,aku pun dengan keropok sebakul (agak melampau lak pembilang aku tu) aku mengunyah sambil tunggu apa yang akan di paparkkan.Sekali keluar haiwan-haiwan yang mengawan sampai mati.pergh...!!!! aku tak pernah tahu,mengawan pun boleh mati.Antara haiwan yang sanggup mati masa mengawan adalah :-

 1) kala jengking


Langkah pertama kala jengking jantan akan usyar kala jengking betina tu dalam seminggu.Selepas alamat di ketahui dan satus single(tak kisah la dara @ janda) hik hik hik Then kala jengking jantan akan ajak kala jengking betina tu keluar.Kala jengking ni akan pergi rumah kala jengking betina tu.Fuyoo...gentlement tu.Kemudian kala jengking jantan akan mengajak kala jengking betina menari..tararam...tataram..tataram...masa tu maybe sesi penyesuaian la kot,Kemudian kala jengking jantan akan membawa kala jengking betina ke satu kawasan yang sunyi ,yang mana kala jengking jantan sudah pun melepaskan spermanya di kawasan tersebut.Bijak-bijak.Kala jengking ini akan mengawan di kawasan yang telah di tandakan oleh kala jengking jantan.Apa kaitannya dengan DYING FOR LOVE??ha...Perhatian!!! jika kala jengking jantan tidak berjaya memujuk sang betina ke tempat yang kala jantan tu dah cop tadi maka kala jantan akan di bunuh oleh kala betina.wawawawa..Means kala jantan perlu bersedia untuk mendapat maut.Dahsyat betul la.Yang best kalau kala jantan berjaya maka kala betina tu milik dia untuk selamanya kerana kala betina ni setia pada yang satu!!

2) Ikan jerung


Kita semua tahu yang ikan jerung ni sangat ganas dan kita akan membayangkan keganasan yang di lakukan ketika mengawan kan?ya..tepat sekali,haiwan ini sangat ganas tetapi bukanlah pada waktu mengawan kerana haiwan ini sangat manja ketika mengawan.hik hik hik.betul la cakap orang "Don't judge a book by it's cover".Shark betina akan membuat aksi-aksi menarik depan shark jantan (macam GRO la lebih kurang),kemudia si jantan akan mengikut si betina dan si betina akan lari ala-ala gadis malayu yang malu ketika di risik orang.hahahaha...Biasa la jantan mesti akan kejar dengan lebih laju,kemudian bila si jantan dapat kejar si betina,si jantan menggigit sirip paketoral(sirip yang di gunakan untuk menujah air)dan masa itu si betina akan meronta-ronta sekuat hati.(dah macam aksi rogol dah) shark jantan kena tarik shark betina hingga mencecah dasar laut baru la si betina akan tunduk pada si jantan.(masa ni aku tengok macam smackdown dah) hik hik hik.Sekiranya shark jantan tidak berjaya mengalahkan betina maka si jantan akan di serbu oleh shark jantan yang lain namun jika menang, shark jantan tersebut dapat lakukan apa sahaja ke atas si betina.Maknanya shark jantan perlu bersedia untuk di belasah oleh shark lain.Mengagumkan dan sangat menarik.

3) Labah-labah
 Seterusnya labah-labah.Seperti yang kita tahu bahawa labah-labah pernah menyelamatkan Nabi Muhammad s.a.w ketika baginda di burui musuh.Masa baginda masuk ke gua utnuk menyembunyikan diri Allah telah memerintahkan labah-labah supaya membuat sarang di hadapan pintu gua tersebut.Dari situ kita tahu bahawa labah-labah sentiasa sanggup mengorbankan dirinya untuk yang di sayanginya.Begitu juga ketika proses mengawan.Pernah tak korang melihat rangka labah-labah yang kering?pernah tak korang berfikir kenapa labah-labah mati dalam keadaan begitu?dan sekarang aku ada jawapannya yang agak memeranjatkan aku.semasa mengawan labah-labah jantan akan melayan labah-labah betina seperti permaisuri.Orang putih cakap first class la kan.Labah-labah ni haiwan yang romantik jadi sebelum dia mengawan labah-labah jantan ni akan membelai sang betina kerana dia tahu sang betina akan sakit dan selepas proses mengawan selesai labah-labah jantan akan mengorbankan dirinya kepada labah-labah betina dengan membiarkan dirinya di makan oleh sang betina kerana sang jantan percaya kekasihnya kepenatan.Maksudnya di sini,labah-labah jantan pasti akan mati setelah berasmaradana.Tragis sungguh.Besar pengorbanannya kepada sang kekasih.

Begitulah kisah 3 jenis haiwan yang "DYING FOR LOVE" di sini aku nak selit sikit adegan asmarada sang kura-kura.Ini asmara je tiada pengorbanan untuk mati pun tapi yang melucukan aku kura-kura jantan naik kat atas badan kura-kura betina boleh korang imaging tak betapa lembabnya adegan mereka sehingga mengambil masa 3jam untuk menyelesaikan adegan lucah tu,dengan cengkerangnya lagi lepas tu dengan proses tujahan yang lembab...wakakakaka...

p/s korang jangan jadi macam haiwan k!!!